Dag 5 Escalante

18 mei 2019 - Escalante, Utah, Verenigde Staten

Hoe zal ik eens beginnen ?
Wauw of mooi of misschien gaaf ?
Nee , meer dan dat fantastisch ,niet normaal meer!
Waar heb ik het over ? Ga je zo lezen.
Maar natuurlijk eerst even het ochtend ritueel , slaapverwekkend inmiddels dus niet doen.
Gelijk maar naar het ontbijt dan, een heerlijke omelette kaas /ham had ik besteld.
Nou wat er allemaal nog tussen zat , champignons en nog andere vulsels.
Met dit ontbijt kon ik ertegenaan en dat was naar later bleek wel nodig.
Het was prachtig weer , de zon scheen al fel , ondanks dat was het maar 5 graden.
Vandaag moest ik weer over een dirtroad, de Hole in the Rock road.
Al veel over gelezen en dus was ik een beetje verwonderd dat ik gewoon er met 40 miles er overheen kon rijden.
Nou , dat zou dus later wel even veranderen .
Ik moest om bij de parking van de Broken Bow Arch toch maar even 43 miles rijden.
Voordat de weg ging veranderen kwamen er opeens een aantal idioten mij keihard voorbij en zorgden voor een mooie rode stofwolk.
Om het stof zijn tijd te geven om te gaan liggen  toch maar even gestopt om foto's te maken van bloeiende cactussen.
Na 30 miles gebeurde het dus , een lang stuk washboard road, de auto trilde bijna alle moeren en schroeven terug naar Korea.
Jeetje , moet je daar nu gewoon met snelheid overheen rijden of stapvoets?
Ik koos voor stapvoets ,daarna kwamen er heuvels met gigantische sporen en gaten in de weg.
Het was erg vermoeiend rijden en ik kon niet voorkomen dat de bodem even werd gezandstraald.
Gelukkig geen oliespoor achter mij.
Uiteindelijk kon ik na aankomst de trail gaan doen .
Die begon met een zandpad naar beneden een Canyon in , makkelijk en daarna liep ik door prachtige canyons , met veel groen op de bodem.
Het pad was redelijk makkelijk te volgen en later kwam er zelfs een kabbelend beekje ( met rivierkreeftjes) naast mij stromen.
Deze wandeling was echt genieten, wat ben je dan toch klein tussen die prachtige rotsen.
Op een gegeven moment moest ik naar links de bocht om en toen was ik zelfs stil.
Niet normaal meer , wat een prachtige Arch .
Ik heb al veel gezien in de USA , maar deze doet toch zeker mee met de andere fantastische trails die ik met Caroline en Dirk heb gedaan.
Bryce Canyon trail , Delicate Arch trail , in Canyon de Chelly om de dwellings beneden te bekijken, de trail in Ah Shi Slee Pah in New Mexico.
Mijn dag kon niet meer stuk !
Alles in mij opgenomen en foto's genomen.
Tijdens deze trail kwam ik later andere liefhebbers tegen en heb leuke gesprekken met ze gehad.
Mooi is dan ook dat ik gebieden opnoem waar ik ben geweest en die kennen ze dan nog niet.
De terugweg was zwaar , soms moest ik een stukje terug om het pad weer te vinden ,dan is het maar goed dat je een gps bij je hebt.
Als laatste moest ik door het rulle zand die heuvel weer op. Ik was bekaf maar herstelde snel...…
O ja , die Arch heeft zijn naam waarschijnlijk gekregen omdat daar in de jaren 20 een man een gebroken indianen boog vond.

Ik had nog tijd over deze middag dus koos ik voor een trail naar de Sunset Arch.
Die had ik ook in mijn gps zitten ,dus een stuk terug met de auto en uiteindelijk een zijweg nemen en 5 miles verderop de auto parkeren.
Ik had op internet al foto's ervan gezien en was er wel een beetje sceptisch over of het wel wat zou zijn.
Nou de trail was weer door dat rode rulle zand en na 45 min stond ik voor de Sunset Arch .
Nou zeg die was ook niet verkeerd , een kleine Arch maar wel heel mooi.
Daar kwam nog bij dat er ondertussen wat wolken waren verschenen dus dat gaf wel een mooi beeld.
Ook nog geluk gehad dat er opeens een hagedis bleef zitten dus kon ik die ook nog even op de plaat zetten.
Ja de terugtocht was deze keer ook weer zwaar maar op een gegeven moment zag ik de auto staan en dat geeft je weer een beetje energie.

Toen moest ik nog 30 mile over die landelijk leuke gelegen rode loper met bobbels.
Ik had het wel een beetje gehad maar het was het waard !!!!
Dit is echt een aanrader!

De weersverwachting is dat het morgen rond de middag gaat regenen.
Nou moet ik nog 2 dagen op die dirtroad  zijn maar ben bang dat dan het nog zwaarder gaat worden.
Dus nu is mijn plan om morgenochtend op tijd te gaan vertrekken en de Zebra slot Canyon ga doen .
Daarna zie ik nog wel .
Maandag geeft de voorspelling aan verspreide buien , maar even op die dag bekijken wat ik dan ga doen.
Die dag ga ik ook weg bij dit Motel.

That's all Folks!

Cu later!

1. José:
    19 mei 2019
    Nou DJ, je hebt niet overdreven. Wat een fantastische tocht heb jij weer achter de rug! Het kostte wel veel moeite met auto en uithoudingsvermogen, maar wat je ervoor terug hebt gekregen, maakt het dubbel de moeite waard.
    Ook weer geweldige foto's hoor, het lijkt mij ook heel 'surreal' om in zo'n grillig landschap in je eentje te lopen.
    Gelukkig had je weer hele mooie luchten vandaag, dat maakt de foto's zo mooi!
    Dank je wel voor het delen hiervan, volgens mij lig jij straks met een grote glimlach op je gezicht in bed.
    Doe voorzichtig op die zandwegen en hopeijk voor morgen weer een mooie dag. Welterusten!
  2. Caroline:
    19 mei 2019
    Het is weer een mooi verhaal en prachtige foto's!! Je hebt er van te voren veel tijd en energie in gestoken, en dat krijg je nu dubbel en dwars terug!! Bij het lezen en zien moet ik altijd terugdenken aan de mooie dagen en trails die wij samen hebben gemaakt daar! Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoe je daar rond loopt!!!
    Blijf genieten!!
  3. Miranda:
    19 mei 2019
    Idd prachtig! Hopen dat je knie dit ook houdt, schitterende foto’s
  4. Dirk:
    19 mei 2019
    Ja maat prachtig super mooie foto s ertussen. Genieten. In Afrika reden ze altijd hard over the dirtroads , moet je wel de gaten kinnen ontwijken. Als je met de fiets hard over de kasseien rijd trilt t ook minder😉
  5. Anne:
    20 mei 2019
    Wat weer een fantastische reis Dick!