Dag 4 Cedar City - Escalante

17 mei 2019 - Escalante, Utah, Verenigde Staten

Het was vannacht maar 2 graden dus ben ik toen ik weer om 4 uur wakker werd lekker blijven liggen.
Gisteravond had ik nog naar de weersvoorspelling gekeken en dacht dat het wel weer zou regenen.
Maar nee hoor, de zon scheen zelfs lekker alleen het was wel erg fris toen ik buitenkwam.
Deze keer had ik een ontbijtje erbij dus pas om 7 uur naar de ontbijtzaal.
De Amerika kenners weten dat het ontbijt niet veel voorstelt maar ik was voldaan.
Zelfs het bakken van de wafels lukte in 1 keer. Wat heb ik daar de vorige jaren mee lopen stuntelen.
Vandaag had ik bij het bezoeken van de Huntress Canyon de gps nodig , dus zette ik hem nog even aan om ook de kaart van Utah in te schakelen.
Maar goed dat ik dat even deed want dit was niet het beeld wat ik verwachte.

Dan is het ook maar goed dat ik geen haast had want ik kon alles nog even herstellen met een nieuwe download.
Ook nog even voor de eerste keer tanken en broodjes halen , dit betekende dat ik pas om 9 uur op pad ging.
Eerst een stuk over de interstate naar het zuiden , deze keer een mooie interstate , een mooie weg met prachtig uitzicht op de bergen.
Toch moest ik al snel van de interstate af en heb ik  over een prachtige state road gereden.
Daardoor kwam ik even in Arizona ,maar was er ook weer snel uit en weer terug in Utah.
Uiteindelijk kwam ik bij de Coral Pink Sand Dunes State Park aan.
Het zand van het duinenveld bestaat uit korrels die – als gevolg van erosie – zijn losgeraakt van het in Utah veelvuldig voorkomend Navajo Sandstone.
In de buurt van het State Park bevinden zich de dicht bij elkaar gelegen Moquith Mountains en de Moccasin Mountains.
De harde wind, die kenmerkend is voor dit gebied, zoekt zich een weg door de smalle opening tussen de beide bergketens.
Het tunneleffect zorgt ervoor dat de snelheid van de wind wordt versterkt tot het punt waarop zandkorrels omhoog worden gezogen en worden meegevoerd. Dit fenomeen wordt ook wel het Venturi Effect genoemd.
Nadat de wind door de smalle tunnel is gegaan en een open vallei bereikt, neemt de kracht ervan flink af.
De zandkorrels kunnen niet langer worden vastgehouden, en vallen dus neer. Op deze manier heeft zich, 10 tot 15 duizend jaar geleden, het duinenveld gevormd.
(dit volgens de site van http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/coralpinksanddunes/coralpinksanddunes.html)
Altijd makkelijk Ctrl C en Ctrl V
Ik vond het toch de moeite waard , mooie uitzichten en ik ben zelf ook nog even door die korrels gewandeld.
Helaas mogen daar ook ATV's rijden , jammer want ze brengen toch een hoop lawaai mee .
Nadat ik goed die Coral pink korrels van mijn schoenen had afgestampt heb ik even op de picknickplaats een broodje gegeten en wat broodjes gesmeerd voor onderweg.
Mijn volgende doel was de Huntress Slot Canyon, deze lag vlakbij dus kon ik alweer snel aan de wandel.
Wel een leuke trail naar beneden, ook weer door zandkorrels en uiteindelijk kom je dan bij de slotcanyon.
Ik heb er tijdens mijn reis veel op de agenda staan en ik wist al van tevoren dat deze de minst aantrekkelijke zou zijn.
Een slot canyon is een smalle gleuf canyon waar je maar weinig ruimte hebt om doorheen te lopen.
Bij deze was het al snel gedaan dus even foto's genomen en weer dezelfde weg terug ,alleen nu wat zwaarder door het stijgen.
O ja mijn gps met daarop gezette route deed het goed maar achteraf was het niet nodig omdat er door de wandelaars al een redelijk zichtbaar pad was ingelopen.

Het laatste stuk was een bekende weg voor mij alleen reed ik hem nu de andere kant op , prachtige weg met weer mooie uitzichten op de rode rotsen en mooie groene valleien.
Uiteindelijk kwam ik bij de Losee Canyon , dit ligt vlak voor Bryce Canyon.
Als je Bryce Canyon al 3 keer hebt gezien dan zou je zeggen dat zo'n zelfde park niet zo aantrekkelijk kan zijn.
Toch vond ik het leuk om daar de Arches trail te doen, het was er erg rustig.
Ik liep daar gewoon alleen rond.
Ik moet wel zeggen dat het slecht weer was , nog maar 2 graden zelfs ,dus misschien was daardoor de animo lager bij andere toeristen.
Toch wel een aanrader als je erg nog eens langs komt!
De weg naar Motel Circle D in Escalante was er ook weer 1 om van genieten van de rit!

Een zeer mooie dag dus die begon met prachtig fris weer en eindigde met natte sneeuw en kou.

Cu 2morrow!

1. Nannie Beijaerts:
    18 mei 2019
    Wat een prachtige foto's. En wat een goede uitleg van de prachtige natuur daar. Fenominaal Jij zou een goede reisverslaggever zijn. Hopelijk heb je goede kleding bij voor de kou. Maar goed niet te flauw diehard!
    Blijf genieten en take care.
  2. Theo:
    18 mei 2019
    Prachtige reis Dick !! Ziet er ook indrukwekkend uit bofkont !!
  3. Dirk:
    18 mei 2019
    Prachtig hoor. Inderdaad moeder natuur heeft al weer een beetje de bryce contouren gebeeldhouwd 😁mooie omgeving. Kan toch bijna geen mooier land zijn
    God was in vorm toen tie the states heeft geschapen 😱
  4. José:
    18 mei 2019
    Wat een mooie dag weer met gelukkig ook nog de zon voor een tijdje. Die parken zijn toch wel heel bijzonder hoor en ook zo afwisselend. Ook de contrasten en de kleuren die je dan tegenkomt, zo mooi en de foto's geven dat goed door. Het scheelt wel he als je onderweg wat meer kunt genieten van de omgeving, dat maakt het wat minder saai. Ik neem aan dat het op de grote wegen recht toe recht aan is?
    Je dag is inmiddels alweer begonnen, hopelijk word je niet iedere ochtend om 4 uur wakker. Jetlag is inderdaad vervelend. In ieder geval weer veel plezier vandaag!
  5. Miranda:
    19 mei 2019
    Weer prachtig Dick, je wordt één met de natuur zo met die stilte om je heen. Praten tegen planten schijnt goed voor ze te zijn hoor , dus leef je uit :). Genieten maar weer !
  6. Carla:
    19 mei 2019