On to better wheater!
29 mei 2026 - Spray, Verenigde Staten
Voor de lezers die de statistiek bijhouden van mijn slaapgedrag , 6.30 uur !
Het gaat vooruit! Nou was het gisteren natuurlijk wel een erg inspannende dag.
Wat niet vooruit was gegaan was het weer.
Toen ik de deur even open deed rook en zag ik alweer regen.
Mmmm, enigzins al verwacht maar het activeerde me om weer even alle wheaterchannels te raadplegen.
Ik werd er eigenlijk nog niet veel wijzer van. Dus eerst maar eens een bakkie koffie halen bij de receptie waar je dus een grab en go ontbijtje kan halen.
Je hebt motels met een continental ontbijt , dwz je kan dus wafels, pancakes en toast maken en je hebt dan ook nog die heerlijke biscuits en gravy (die Caroline zo lekker vind).
Veel vaker en zeker bij het goedkopere segment motels heb je de grab en go breakfast.
Je kan dan koffie , Kleine muffins , bakje yoghurt , bananen of appel meenemen.
Ik ging gewoon even lekker zitten en gelijk even praten met de balieman.
Dat zal hij wel leuk gevonden hebben want zijn nightshift zat er bijna op.
De koffie gaf me weer zetje om beslissingen te nemen!
In ieder geval ging ik voorlopig rustig aan doen en nog niet vertrekken.
Het ontbijt was dus niet veel en ik had nog trek . Nou zat de Safeway erg dichtbij dus nog even hoppa aan de wandel en lekker vers brood scoren.
Teruggekomen op de kamer lekker gegeten en gelijk sandwiches gemaakt voor de rest vd dag.
Ik had voor vandaag een mooie programma en ondanks de slechte voorspellingen heb ik er toch voor gekozen om deze te volgen.
Net na negen uur reed ik weg en gooide ik gelijk om de hoek mijn tank weer vol.
Als ik in Californie aan de grens zou wonen dan zou ik wel even tanken in Oregon , dat scheelt wel erg veel zeg.
Mijn geplande route gaan rijden en ja hoor nat nat nat .
Wat een pokke weer! Mijn wipers hadden gisteren al overuren gedraaid en nu moesten ze weer aan de slag.
Een binnendoor weg gereden naar Powel Butte, daarna met een detour naar Prineville.
Hier ging ik de US 26 op en nog steeds rain rain rain.
Op een gegeven moment reed ik door een prachtig bosgebied het Ochoco National Forest .
Ook weer zo’n beauty van een weg.
Mijn eerste bestemming waren de Painted Hills gelegen in het John Day Fossil Beds National Monument.
Dit gebied had ik in 2022 toen ik hier met Caroline in de buurt rond reed ook op het programma staan , helaas is het er toen niet van gekomen.
En toen gebeurde het ! Het werd droog!!!!!
Ik reed het park binnen en gelijk zag ik in de verte wat kleur verschijnen.
Ik was bang dat als het bewolkt was dat die gekleurde heuvels niet tot hun recht zouden komen.
Ondertussen zag ik opeens een kudde koeien op de weg en ja hoor twee echte cowboys!
Ik ben naast ze gaan rijden en deed het passagiersraampje open en vroeg of ik een foto mocht maken. Go Ahead !
Daarna moest ik met mijn auto kris kras door de kudde rijden .
Zo te horen waren ze er niet blij mee en ik moest gelijk denken aan de Müllermilch reclame.
De eerste stop was het VC kortom Visitors Center.
Niet zo bijster interessant maar het is ook een klein Park en de grotere VC zat aan het andere deel van het Park.
Allereerst naar de Painted Hills Overlook gereden. Nou mensen hier werd ik wel even erg happy van .
Schitterend , wat een mooie kleuren.
Gestopt en de korte trail gelopen en mijn gsm laten werken.
Kijk zelf maar naar de foto’s .
Voor de rest heb je in dit gedeelte van het Park nog een paar andere stops en die heb ik ook afgewerkt.
De Painted Hills Overlook was het best!
Als je de dus zoals ik heb gedaan naar het andere gedeelte van het park wil gaan moet je dus 43 mijl rijden.
Nou is dat helemaal niet erg want de weg er naar toe is dus ook weer een plaatje.
Dat andere gedeelte heet dus Sheep Rock Unit.
Maar voordat ik die afslag nam ging ik even naar de Mascall Overlook voor een prachtige view van boven over de Picture Gorge en het achterliggende landschap.
Daarna zou ik een korte trail gaan lopen maar ben ik toch nog even naar het Thomas Condon Visitor Center geweest.
In dit gebied zijn in het verleden heel veel fossielen opgegraven en die hebben ze daar tentoongesteld , het zag er allemaal zeer interessant uit wat voor beesten daar hebben geleefd.
Tegenwoordig doen ze niet meer de fossielen opgraven maar laten ze de erosie het werk doen en hoeven ze dus alleen maar het land in de gaten te houden wanneer er iets naar boven komt.
Ok , het werd tijd om te gaan wandelen . Een echte trail kon ik het niet noemen.
Toen ik de reis aan het plannen was had ik de mooie Blue Basin Overlook Loop gepland om te doen .
Helaas zag ik later een bericht dat wegens landslides de trail het gehele jaar dicht zou zijn.
Heel erg jammer want dit was een schone!
Maar gelukkig was er ook nog de Island in Time trail.
Ok mooi , helaas wat minder kleur en het kleine beetje roze wat erin zit kwam zonder zon niet geheel tevoorschijn.
Wat een dag , alles komt toch weer goed!
Maar het toetje kwam nog .
Ja en heel raar dat was de weg naar mijn Motel in Spray.
Dit is dus de OR 19 N , deze loopt langs de rivier de John Day River.
Een soort valleiweg tussen wat lagere schitterende rotspartijen (canyon).
Ik heb al heel veel gezien en wegen gereden maar deze is ook weer een aanrader.
In het kleine dorpje had ik dus mijn kamer bij het River Bend Motel geboekt .
Mooie kamer en ik was de enige gast . Mmm , was het soms al bekend geworden dat snoring DJ comes to town?
Tijdens mijn voorbereiding van mijn reis had ik gezien dat ze hier een bar hadden in een Silo en dat je daar ook foodtrucks had staan.
Dus ik was er en het was heel erg leuk !!
Lekker pilske en een goeie pizza maar bovenal hele leuke mensen ontmoet .
Allereerst Ben the barman en ook mensen uit Fossil !
Sorry , I forgot your names!
Ze hebben de link van reisblog gekregen vandaar dit bericht hierboven.
Ze vertelden dat de streek waar ze wonen een veel warmer gedeelte is en dat het de Banana belt wordt genoemd.
Ok mensen , het was een prachtige zeer geslaagde dag met als afsluiting a sort of homecoming met de plaatselijke bevolking!


Wat een mooie diverse tocht , heel mooi.
Ondanks de regen in het begin gelukkig op tijd wat meer licht voor t zicht.
Zouden de laatste groenige Hills koper of zo een soort grondstof in zich hebben, wat appart.
Contact met de mensen ook super, das natuurlijk meer als je alleen reist en maakt het ook weer echt mooi.
Leuk die cowboys..
En wat heerlijk om weer thuis te komen. Ha, ha. Tenslotte hoor jij ook al een beetje bij de locals
Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe verrassingen! Good Luck!