Dag 15 Goin' Up the Country

1 juli 2022 - Challis, Idaho, Verenigde Staten

Ik had eindelijk weer eens een ontbijt bij het Motel maar het stelde niet zo  veel voor.
Wat wafels gebakken maar die moest uit het ijzer peuteren omdat het wafelijzer niet  ingevet was.
Bakkie leut erbij en een ieni mini yoghurtje .
Nog even bij Safeway broodjes gehaald en toen kon de reis beginnen.
Ja, hoe kan ik jullie in woorden duidelijk maken dat het een reis was over schitterende wegen?
Weinig foto’s en vaak op de foto’s kan je het landschap ook moeilijk overbrengen.
Vanuit Dillon noordelijk gereden via een keer een mooie Interstate naar Butte waarna ik richting het westen moest rijden.
Bij het plaatsje Anaconda moest ik van de IS af en daar viel natuurlijk meteen die enorme hoge schoorsteenpijp op.
Die was van de kopersmelterij geweest.
De schoorsteen is de hoogste nog bestaande metselwerkconstructie ter wereld, met een totale hoogte van ongeveer 178,3 m.
Alles is inmiddels al lang gesloten maar er is nog steeds heel veel bodemverontreiniging.
Ze zijn dus ook nog steeds bezig om alles te saneren.
Verderop kwam ik in een gebied met mooie meren.
Bij de laatste stopte ik en er kwam net een man aan met een mooie vangst!
Toch even contact gemaakt en al snel kwamen er meer vissers bij staan.
Dat was me even leuk , fijne gesprekken met hun gehad over hun leven hier.
Montana is natuurlijk een dunbevolkt gebied maar ik begreep aan hun dat er toch in bepaalde steden al veel ellende was met drugs en opstand tegen politie.
Vandaag was de eerste dag dat er weer gevist mocht worden en ze hadden 2 soorten forel (trout) gevangen , de een was de rainbow de andere is me ontgaan.
Zo’n ontmoeting wil je gewoon meemaken , dat maakt je reis nog leuker!
Verderop kwam eigenlijk mijn hoofddoel van vandaag al aan.
Ik zou namelijk over de Skalkaho Highway gaan rijden.
Op internet werd verteld dat dit de eenzaamste weg was van Montana.
De weg is 87 km lang en loopt van de stad Hamilton (in Bitterroot Valley) naar Philipsburg (in Flint Creek Valley). Het volgt Montana Highway 38 (MT 38) over de gehele lengte. Het is de enige directe route tussen deze twee landbouwgebieden.
De weg was ooit een intensief gebruikt pad voor Indianen. Het werd in 1924 gebouwd om bergachtige mijngebieden te verbinden met de nederzettingen in de valleien.
Zo dat was weer even lekker makkelijk CTRL C en CTRL V .
Nou , natuurlijk was het een mooie ruige weg maar het was een piece of cake om hem te bereiden .
Helaas geen wildlife gezien maar je kom wel zien wel dat er een tijd geleden bosbranden waren geweest.
Dat ziet er altijd een beetje troosteloos uit ,maar dat komt wel weer goed.
Kortom zeker leuk om te doen maar enigszins een beetje een tegenvaller.
Maar dat werd later ruimschoots goedgemaakt door de nieuwe weg die ik ging volgen!
Linksaf dus richting het zuiden en weer naar de staat Idaho.
De US 93 south volgen , wat een cadeau !
Zo’n mooie weg over een prachtige bergpas en door dalen , diverse landschappen en ook nog historische wegen.
Vroeger van de native Amerikaanse stam de Nez Perce en een gedeelte van de route  waar de zeer belangrijke ontdekkingsreizigers Lewis en Clark geweest waren tijdens hun zoektocht van af St Louis naar de westkust in Oregon.
Onderweg nog een familie Mountain Goats gespot , ze liepen erg dicht en gevaarlijk langs de weg.
Rond een uur of vier kwam ik aan bij mijn Motel in Challis , dit zijn vaak leuke oude motels waar gelijk ook een diner bij zit.
Even bijgekomen met een lekker koud IPA biertje , ok 2 dan en daarna lekker gegeten.

Ok, morgen weer vroeg op want ik ga mijn laatste en dit keer ook weer zware trail (17 km) doen.

Nou nog wat anders!
Jullie weten vast nog wel dat in Hanksville mijn Hotel Oyo er niet stond (yvonne omschreef het goed met Kloyo Hotel).
Ik had de dag erna gelijk bij booking gereclameerd .
Later kreeg ik een antwoord zo van je moet dan gelijk contact met ons opnemen.
En dat ik zelf het hotel moest bellen.
Ik heb dat genegeerd , dat kwam in Holland wel dacht ik.
Kijk ik vandaag op mijn creditcard account , zie ik dat er een bedrag is afgeschreven voor Oyo hotels met een woord erbij van No Show.
Inderdaad no show van hun!!!
Het is toch niet te geloven??
Ok , gelijk de zaak goed aangepakt als Booking het af laat weten doe ik het zelf wel .
Dus contact proberen te zoeken met Oyo , dat ging al weer moeilijk ,want ze verschuilen zich weer overal achter.
Toch een medewerker van een call/chatcenter (ik denk ergens in India) aan de chat gekregen en die zal het uiteindelijk ook wel gezien hebben maar bracht het op een neutrale wijze , zo van ik kan geen contact krijgen met het hotel dus we gaan het terugstorten naar U.
Ok nog even afwachten , maar ik heb daarna gelijk ook een zeer slechte review gestuurd naar B.com

Laatste foto , geen beren op de weg dan maar op de sprei.

Ok volgers , ik ga afsluiten nog 2 of 3 verslagen en dan is het weer gedaan.

Bless you all and see you later!

1. José:
    2 juli 2022
    Wat een prachtige route en het mooie weer blijft met je meegaan op reis. Zo uitgestrekt allemaal, ik kan me voorstellen dat wat je ziet niet echt in foto’s of woorden uit te drukken is.
    De bosbranden zien er inderdaad heftig uit en op de foto’s kun je goed zien hoeveel oppervlakte er verloren is gegaan.
    Je hebt vandaag in ieder geval je batterij een beetje kunnen opladen, een goede voorbereiding voor de trail morgen. Ik hoop dat je beregoed slaapt en wens je weer vele mooie landschappen en uitzichten toe op je laatste zware tocht morgen. Take care!
  2. Eric:
    2 juli 2022
    Een da met veel autokilometers met toch mooie plaatjes van de omgeving. Goed voor de beentjes zodat de laatste trail lekker soepel zal gaan Succes en plezier morgen
  3. Anne Wedzinga:
    2 juli 2022
    Succes bij je laatste trail Dick, je hebt gisteren weer een mooie rit achter de rug
  4. Caroline:
    2 juli 2022
    Ondanks dat je veel miles hebt overbrugd, geven je verhaal en de wederom prachtige foto's een hele goede indruk! Wat een land!! Ook leuk dat je even met de vissers een praatje hebt kunnen maken.
    Wat gaat het toch allemaal snel, al weer toe aan je laatste heftige trail! Gaat vast helemaal goed komen!! Maak er een mooie dag van!!🌞XXX
  5. Miranda:
    2 juli 2022
    Leuke ontmoetingen , lekker dan zo’n nota van een spookhotel 😱 komt vast weer goed en heb je toch een smeuïg verhaal !
  6. Miriam:
    2 juli 2022
    Wat maak je weer een fantastische reis Dick. Prachtige foto's, echt weer genieten voor je. En wat mooi om je op deze manier te volgen, komen ook veel herinneringen terug bij mij. Geniet van de rest van de trip en maak er nog een paar mooie dagen van!
  7. Anthony de Wit:
    2 juli 2022
    Mooi die foto van die waterval.
  8. Michael:
    The fish looks good! We will be back soon 😉

Greetings from Michael and Doreen
  9. Theo:
    2 juli 2022
    Lekker praten met die aardige vissers !! Leuk omdat je natuurlijk alleen ben, is het oprecht fijn om even lekker dingen te bespreken en zelf ook te praten hè 😉 Geniet van de laatste dagen en we gaan snel weer tennissen en wandelen met natuurlijk een lunch met witte wijn 🤣